ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ arrow ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΩΝ Κυριακή 14 Αύγ 2022
Μενού - Επιλογές
ΕΠΙΛΟΓΕΣ
Οι δυνατότητες μιας αειφόρου ανάπτυξης για το λιμάνι τ Εκτύπωση Αποστολή με e-mail
Θάλασσα - Ακτές
Μανόλης Βουτυράκης , Σάββατο, 18 Ιούνιος 2005

ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΑΕΙΦΟΡΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΑ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΑΙ Η ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΠΟΛΗ

ΜΕΡΟΣ 1.

Α) ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Με αφορμή τη Ναυτική Εβδομάδα, τα πυροτεχνήματα που εκτοξεύθηκαν, τα ετερόκλητα παζάρια στο χώρο του λιμανιού, προβληματίστηκα και σκέφτηκα αν έπρεπε να γιορτάζουμε ή να κλάψουμε και να στρωθούμε στη δουλειά για ν’ αναβαθμίσουμε το ιστορικό αυτό λιμάνι στο κέντρο της Μεσογείου.

Το λιμάνι αυτό είναι η πύλη της πόλης προς τη θάλασσα και ο χώρος υποδοχής εκατομμυρίων επισκεπτών. Είναι κέντρο οικονομικής και εμπορικής δραστηριότητας, αλλά εξυπηρετεί και σκάφη αναψυχής, είναι δε κορεσμένο ως προς όλες τις δραστηριότητες. Επηρεάζει ζωτικό χώρο πέριξ αυτού αλλά και ενδότερα την πόλη μέχρι τη βιομηχανική περιοχή, ενώ έχει καταστεί βασικός παράγοντας υποβάθμισης του περιβάλλοντος.

Σήμερα λόγω της υπέρμετρης ανάπτυξης και του περιορισμένου χώρου (όταν ελλιμενιστούν πέντε μεγάλα κρουαζιερόπλοια, κτυπάει συναγερμός αντιμετώπισης έκτακτης ανάγκης που φθάνει μέχρι τα μνημεία της Κνωσού), λόγω της τεράστιας αύξησης τη μεταφοράς εμπορευμάτων εφ’ ενός με κοντέινερ και νταλίκες, αφετέρου επιβατών με Ι.Χ και λεωφορεία. Η απαίτηση χώρων στάθμευσης μεγάλης επιφανείας έχει δημιουργήσει τεράστια κυκλοφοριακά προβλήματα, αλλά και προσβασιμότητας των πολιτών σε αυτό για λόγους αναψυχής.

Τα σύγχρονα προβλήματα του λιμανιού απαιτούν επιμέρους, αλλά και αειφορική σφαιρική αντιμετώπιση, γιατί «το λιμάνι επηρεάζει την πόλη, και η πόλη το λιμάνι».

Τα βασικά στοιχεία αναβάθμισης απαιτούν μιας περιοχής όπως το λιμάνι ή η πόλη απαιτούν:

α) Όραμα –διορατικότητα – τεχνογνωσία, β) Αντιμετώπιση της κοινωνικής και πολιτικής διάστασης των προβλημάτων γ) Διαφύλαξη του πολιτιστικού, δομημένου και φυσικού περιβάλλοντος.. Η πολεοδομική και περιβαλλοντική ποιότητα κατά κύριο λόγο ταυτίζεται στην εναλλαγή και οργάνωση του δομημένου με το φυσικό περιβάλλον τη λειτουργικότητά τους και την επίδραση στην ποιότητα της καθημερινής ζωής των Ηρακλειωτών.

Η Χωροθέτηση του Λιμανιού, είναι σε λάθος θέση εφ’ ενός και αφ’ ετέρου οι χρήσεις του μεταβάλλονται, κατά πως βολεύει τον καθένα, με άλλα λόγια, είναι μεγάλο εμπορικό λιμάνι, μεγάλη Μαρίνα Σκαφών Αναψυχής, Αλιευτικό καταφύγιο, η μήπως είναι από όλα αυτά; Όπως και να έχει το πράγμα η μεταφορά του εμπορικού λιμένα έξω από το κέντρο της πόλης είναι αναπόφευκτη ή τουλάχιστον η δημιουργία και δεύτερου εμπορικού λιμένα στη περιοχή Τυμπακίου της Κρήτης (Σύμφωνα με το Χωροταξικό της κ. Κλουτσινιώτη), όχι όμως στην Ανατολική Κρήτη γιατί η γεωμορφολογία της Παράκτιας Ζώνης δεν το επιτρέπει.

Είναι αναγκαίο ν’ απελευθερωθούν χώροι, ν΄αλλάξουν οι υπερβολικές λειτουργίες στη λιμενική ζώνη και κατά συνέπεια η επίδραση αυτών των λειτουργιών στη ζωή, τη δομή και την κυκλοφορία της ευρύτερης περιοχής και να επιτευχθεί περιβαλλοντικά και λειτουργικά η σύνδεση με τον πολεοδομικό ιστό της πόλης.

B) ΤΙ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ

α) Ανάδειξη και μελέτη των στοιχείων αλληλεπίδρασης μεταξύ του Λιμανιού και της πόλης.

β) Η διερεύνηση του τρόπου μέσω του οποίου θα «δεθούν» σ΄ ένα ενιαίο πολεοδομικό σύνολο η λιμενική ζώνη με τον πολεοδομικό ιστό της πόλης του Ηρακελείου, διατηρώντας ταυτόχρονα την αυτονομία στις επί μέρους λειτουργίες τόσο του λιμένας όσο και της πόλης.

γ) Η δημιουργία υποδομών με αντίστοιχη εγκατάσταση λειτουργιών/χρήσεων από το Δημόσιο τομέα, έτσι ώστε να αναβαθμιστεί η ευρύτερη περιοχή, να αυξηθεί η υπεραξία γης να δημιουργηθούν ισχυρά κίνητρα για την προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων.

δ) Η αρμονία φυσικού περιβάλλοντος και πόλης, η οποία έχει διαταραχθεί από τις άμεσες και πρωτογενείς δυσμενείς επιπτώσεις (θόρυβος, ρύπανση από καπναέρια των πλοίων, οσμές, σκουπίδια, κυκλοφοριακός φόρτος κ.α).

ε) Η σύνδεση του λιμενικού χώρου και του πολεοδομικού ιστού είναι ο μόνος τρόπος πολεοδομικής–οικονομικής, αναβάθμισης των παραλιμένιων περιοχών, περιβαλλοντικής αναβάθμισης της λιμενικής ζώνης, και αρμονικής σύνδεσης της πόλης με το υδάτινο τοπίο.

στ) Αναβάθμιση του δικτύου πεζοδρόμων, κυκλοφορίας, και μέσων μαζικής μεταφοράς, η Χωροθέτηση επιβατικών σταθμών (για κρουαζιερόπλοια, ταχύπλοα, χώρων αναψυχής και Τουρισμού, θέσεων ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής κ.λ.π). Επίσης, ο καθορισμός και η ανάπτυξη διφορποιημένων λειτουργιών σε κάθε τμήμα της λιμενικής ζώνης ανάλογα με τις δυνατότητες της λιμενολεκάνης, την λειτουργικότητα της, την δυνατότητα προσβάσεων και την γειτνίαση τους με τον πολεοδομικό ιστό, αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση για την εύρυθμη λειτουργία του λιμένα, αλλά και της ευρύτερης περιοχής.

Γ) ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΩΝ ΧΕΡΣΑΙΩΝ ΧΩΡΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ

Κύρια σημεία για την ανάπλαση - αναδιοργάνωση των χερσαίων χώρων με την ευκαιρία, της μεταολυμπιακής ανάδειξης της παράκτιας ζώνης από το Λιμένα μέχρι τα Λινοπεράμαματα, αλλά και των εσωτερικών (έστω στοιχειωδών κυκλοφοριακών ρυθμίσεων) της πόλης, είναι τα εξής:

α) Το κυκλοφοριακό σύστημα της χερσαίας λιμενικής ζώνης. Η οργάνωση του κυκλοφοριακού συστήματος πρέπει να λαμβάνει σοβαρά υπόψη τις υφιστάμενες και προβλεπόμενες ροές ως προς τον προορισμό, είδος τροχοφόρου, συχνότητα και περιόδους εμφανίσεως σε συνδυασμό με τις προβλεπόμενες οδικές υποδομές και τις αντίστοιχες μελέτες κυκλοφορίας. Δεν πρέπει κατ’ ουδένα τρόπο να γίνουν αποσπασματικές κυκλοφοριακές επεμβάσεις, όπως αυτή με τα φανάρια μπροστά από το Βενιζέλειο Νοσοκομείο, τα οποία δημιούργησαν μποτιλιάρισμα από την περιοχή Πεντεβή μέχρι το Νοσοκομείο, αλλά και αφάνταστη ταλαιπωρία των τουριστών από τον λιμένα μέχρι την Κνωσό.

β) Η αξιολόγηση και η αξιοποίηση των υφιστάμενων κτιρίων και του μηχανολογικού εξοπλισμού. Η μεταφορά της εμπορικής ζώνης του λιμένα αδρανοποιεί εκατοντάδες μηχανήματα γερανούς κλπ εξαρτήματα, και απελευθερώνει μεγάλα και μικρά κτίρια και εγκαταστάσεις ποικίλης ιστορικής αξίας. Είναι αναγκαία η αξιολόγηση τόσο του τεχνολογικού εξοπλισμού σε ελεύθερους χώρους, όσο και του δομημένου περιβάλλοντος αυτής., αλλά και των αρχαιολογικών χώρων περιμετρικά του λιμένα.

γ) Οι εφεδρικοί χερσαίοι χώροι. Πρέπει να διατηρηθούν ελεύθεροι χώροι για τις μελλοντικές ανάγκες του λιμανιού. Τμήματα των χώρων αυτών θα διαμορφωθούν σε πάρκα αναψυχής με πράσινο, που θα αναβαθμίσουν το περιβάλλον και θα δώσουν μια ανάσα ζωής στην πόλη, αποτελώντας πόλο έλξης τόσο για τους ταξιδιώτες όσο και για τους κατοίκους της πόλης.

δ) Χώροι αναψυχής: Είναι αναγκαία η δημιουργία χώρων πρασίνου και αναψυχής. ΟΙ χώροι και αστικές υποδομές που χωροθετούνται εντός της λιμενικής ζώνης, πρέπει να είναι προσιτοί στους κατοίκους της πόλης, ιδιαίτερα τη χειμερινή περίοδο.

ε) Αρχιτεκτονικός σχεδιασμός και εξοπλισμός της πόλης σε σχέση με τον Λιμένα. Η εποχή μας διακρίνεται από την ετερογένεια της τεχνοτροπίας και των υλικών κατασκευής, από τον σχεδιασμό των δομημένων και υπαίθριων χώρων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ετερογένειας είναι η δόμηση και η αισθητική της 25ης Αυγούστου, η οποία συνδέει το Λιμένα με την πόλη, όμως έχει μετονομασθεί από τους ίδιους τους κατοίκους σε οδό πλάνης, τονίζοντας την καλή οπτική εντύπωση που προκαλεί στον επισκέπτη, σε αντίθεση με την πολεοδομική και κυκλοφοριακή αταξία που αντιμετωπίζει στη συνέχεια.. Επίσης είναι αναγκαίος ένας εσωτερικός κανονισμός στο λιμάνι που θα εγγυάται την ομοιογένεια του συνόλου και την αρμονία με το φυσικό, πολιτιστικό και λιμενικό περιβάλλον.

Συνεχίζεται...

ΜΑΝΟΛΗΣ ΒΟΥΤΥΡΑΚΗΣ
ΦΥΣΙΚΟΣ ΠΕΡΙΒ/ΓΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ Σ.Π.Α.Π.Ε.Κ.Ε.Ε.Κ.

.
ecocrete.gr .

Τελευταίες δημοσιεύσεις:
Δημοφιλέστερα άρθρα:

ÌΓ ôçí ΓáãΓΓ­Γ©ΓÞ ÷ïñçãßΓʽ ôçò

¸íôáðç & ØçâéΓʽΓÞ ÅðéΓïéíùíßΓʽ
Είσοδος Χρήστη
Ψευδώνυμο

Κωδικός

Ξέχασες τον κωδικό;
Ξεχάσατε τον κωδικό σας?
Δεν έχετε λογαριασμό ακόμα? Δημιουργήστε τώρα!
Έχουμε 65 επισκέπτες σε σύνδεση
Επισκέπτες: 54596654
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ:



ΛΑΦΟΝΗΣΙ S.O.S. Πρωτοβουλία Πολιτών για την Προστασία του Λαφονησιού. Συλλογή υπογραφών!

Cavo Sidero
facebook group!



Φουρόγατος 78 Μαρ-Απρ 08
Φουρόγατος 77 Ιαν-Φεβ 08
Φουρόγατος 76 Νοε-Δεκ 07
Φουρόγατος 75 Σεπ-Οκτ 07
Φουρόγατος 74 Ιουλ-Αύ 07
Φουρόγατος 73 Μάι-Ιούν 07
Φουρόγατος 72 Μαρ-Απρ 07
Φουρόγατος 71 Ιαν-Φεβ 07
Φουρόγατος 70 Νοε-Δεκ 06
Φουρόγατος 69 Σεπ-Οκτ 06
Φουρόγατος 68 Ιουλ-Αυ 06
Φουρόγατος 67 Μαι-Ιουν 06
Φουρόγατος 66 Μαρ-Απρ 06
Φουρόγατος 65 Ιαν-Φεβ 06


Οικολόγιο 5. 20.01.2010

Οικολόγιο 4. 27.03.2009

Οικολόγιο 3. 12.10.2008
Οικολόγιο 2. 25.07.2008
Οικολόγιο 1. 10.06.2008


Φυλλάδιο της Οικολογικής Πρωτοβουλίας Χανίων για τις επιπτώσεις από τα κινητά και τις κεραίες


 
Οι εισηγήσεις της Ημερίδας "Προοπτικές βιώσιμης τοπικής ανάπτυξης και μεγάλες τουριστικές επενδύσεις"  9 Δεκ. 2006 στην 5η Συνάντηση του ΟικοΚρήτη

Κίνηση Πολιτών Μεσσαράς για το Περιβάλλον
Κατεβάστε το ενημερωτικό φυλλάδιο για το Διαμετακομιστικό Σταθμό στον κόλπο της Μεσσαράς (.pdf 425k)

ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ ΤΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΣΤΟΝ ΚΟΛΠΟ ΤΗΣ ΜΕΣΣΑΡΑΣ!
Κατά της εγκατάστασης ενός τεραστίου διαμετακομιστικού σταθμού στον κόλπο της Μεσσαράς στη Νότια Κρήτη!

Η Ημερίδα στη Σητεία (27.2.2006) για τις μεγάλες τουριστικές επενδύσεις στην Ανατολική Κρήτη

 Γήπεδα Γκολφ
• Οι εισηγήσεις της ημερίδας για τα γήπεδα γκολφ
• ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΣΕ ΑΡΧΕΙΟ .doc ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ! (660k)
Γήπεδα Γκολφ: Παραπομπές
Ο Πόλεμος του Γκολφ στην Ιερή Κοιλάδα του Μεξικού

Φράγμα στο φράγμα Αποσελέμη!!!
 
Τα συμπεράσματα της επιστημονικής ημερίδας για το φράγμα στον Αποσελέμη (.doc)
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ - ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ - ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ
Το φράγμα στον Αποσελέμη είναι διάτρητο!

ΠΛΟΗΓΗΣΗ ΣΤΟ ECOCRETE: Στην Κεντρική Σελίδα του ecocrete θα βρεις παραπομπές για τα 60 τελευταία άρθρα. Για να διαβάσεις παλαιότερα άρθρα, πήγαινε στις σελίδες των
οικολογικών ομάδων και στο αρχείο άρθρων όπου μπορείς να τα αναζητήσεις θεματικά. Μπορείς ακόμη να χρησιμοποιήσεις την ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ.
Θα βρεις επίσης πάνω από 700 παραπομπές στη σελίδα ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ


ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ | ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ | ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΩΝ | ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ | ΔΡΑΣΕ ΤΩΡΑ! | ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ | ΒΙΒΛΙΑ-ΤΥΠΟΣ κ.α.
©2001 - 2004, Ecocrete, All Rights Reserved.
WebSite Created and Hosted by metrovista creative media, Heraklion.