Για να μην αλωθεί το βουνό των θεών Από την Ελευθεροτυπία, http://www.enet.gr Εν όψει της ένταξης του Ολύμπου στον κατάλογο των μνημείων παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς και φυσικού κάλλους της UNESCO, φαίνεται πως άνοιξε η όρεξη κάποιων τοπικών φορέων για τη διάνοιξη μεγάλων δρόμων, αντί των μονοπατιών και των χωματόδρομων που υπάρχουν για λόγους ασφαλείας στο βουνό. Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο μέσα σε ένα μήνα είχε να εξετάσει και δεύτερο αίτημα διάνοιξης δρόμου στον Ολυμπο, κάτι που βάζει σε σκέψεις τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού. «Ο Ολυμπος έχει άυλες αξίες προστατευόμενες από τον νέο αρχαιολογικό νόμο, όπως και συμβολισμούς. Είναι ένα ολόκληρο οικοσύστημα που πρέπει να προστατευτεί», είπε ο διευθυντής της Διεύθυνσης Βυζαντινών Αρχαιοτήτων Ισ. Κακούρης στην εισήγησή του για την έγκριση ή μη μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου οδοποιίας Σπαρμού-Ολύμπου του νομού Λαρίσης. Τόνισε ότι ο Ολυμπος είναι ενταγμένος στον κατάλογο των υπό ένταξη μνημείων της UNESCO. Για να ενταχθεί σε αυτόν πρέπει να πληροί ορισμένα κριτήρια, όπως αξιοπιστία ως προς τη διατήρηση της αυθεντικότητας του ιστορικού τόπου, υποδομές, και να υπάρχει ένα σχέδιο ολοκληρωμένης διαχείρισης που θα συνδυάζει την οικονομική ανάπτυξη, την κοινωνική συνοχή και την αειφορία. Στους άξονες αυτούς τυχαίνει να κινείται και το χρηματοδοτικό πρόγραμμα της Ε.Ε. Interreg ΙΙΙ. «Δεν μπορούμε να αντιμετωπίζουμε τον Ολυμπο χωρίς σε βάθος αναπτυξιακή πολιτική. Να εγκρίνουμε μικρά έργα και με τη μέθοδο της σαλαμοποίησης να αλλοιώνουμε λίγο λίγο το περιβάλλον. Πρέπει να περάσουμε σε συνέργειες του ΥΠΠΟ με το υπουργείο Χωροταξίας-Περιβάλλοντος και Ανάπτυξης και σε γενικότερους πολιτικούς σχεδιασμούς, για τους οποίους δεν είναι αρμόδιο το ΚΑΣ». Την επεξεργασία πολιτικών διαχείρισης των μνημείων και των ιστορικών τόπων ζητάει άλλωστε και η Ευρωπαϊκή Ενωση. Τον προβληματισμό αυτό συμμερίστηκαν τα μέλη του ΚΑΣ, αφού προηγουμένως αναρωτήθηκαν προς τι να γίνει ένας ασφαλτόδρομος 50 χλμ. στο πουθενά, εκεί που υπάρχουν μόνο μονοπάτια και ένας χωματόδρομος, ο οποίος εξυπηρετεί σήμερα τα στρατιωτικά οχήματα για το κέντρο εκπαίδευσης λοκατζήδων. Γι' αυτό διατυπώθηκαν κάποιες εικασίες: «Μήπως οι τοπικές αρχές θέλουν να φτιάξουν ένα χιονοδρομικό κέντρο;». «Και αν αυτός είναι ο στόχος, ας το πουν». «Βεβαίως είναι θεμιτή η φιλοδοξία του δήμου να φτιάξει ένα χιονοδρομικό κέντρο, αλλά ο δρόμος θα φέρει αναγκαστικά και άδειες οικοδομών. Θέλουμε να δημιουργηθούν εκεί οικισμοί;» Ακούστηκαν και πιο ακραίες θέσεις, όπως ότι ο Ολυμπος «είναι άβατο, ένα νέο Αγιον Ορος» και πρέπει ως τέτοιο να προστατευτεί, αλλά και παρατηρήσεις τεχνικού τύπου, όπως ότι «τα πρανή του δρόμου είναι πολύ ψηλά και θα πληγωθεί το τοπίο», «αλλά εμείς δεν είμαστε αρμόδιοι για την προστασία του ορεινού όγκου». Ειπώθηκε, επίσης, ότι ο δρόμος έχει ήδη χαραχτεί και δεν ταυτίζεται με τον υπάρχοντα που χρησιμοποιούν τα στρατιωτικά οχήματα. Μάλιστα το έργο είναι ενταγμένο στα ΠΕΠ και υπάρχει πίεση χρόνου για την έγκρισή του. Η άποψη ωστόσο του προέδρου του Συμβουλίου Χρ. Ζαχόπουλου ήταν υπέρ «της αγωνίας που εκφράζουν οι δήμοι να κρατήσουν τους κατοίκους στις ορεινές αυτές περιοχές. Υπάρχουν οικισμοί, υπάρχει δραστηριότητα. Εκτιμώ ότι ο Ολυμπος ποτέ δεν θα χάσει την αξία του», είπε, αλλά συμφώνησε να αναβληθεί η γνωμοδότηση για να κατατεθούν πρόσθετα στοιχεία για το έργο, προκειμένου έτσι να απαντηθούν και τα ερωτήματα που ετέθησαν και κυρίως αυτό της σκοπιμότητας του έργου. Ν. ΚΟΝΤΡΑΡΟΥ-ΡΑΣΣΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 22/07/2005 Copyright © 2004 Χ. Κ. Τεγόπουλος Εκδόσεις Α.Ε. . ecocrete.gr . |