ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ arrow ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΩΝ Πέμπτη 27 Ιούν 2019
Μενού - Επιλογές
ΕΠΙΛΟΓΕΣ
ΘΟΡΥΒΟΣ ΣΤΗ ΠΟΛΗ Εκτύπωση Αποστολή με e-mail
Ηχορύπανση
Μανόλης Βουτυράκης , Δευτέρα, 29 Αύγουστος 2005

ΘΟΡΥΒΟΣ ΣΤΗ ΠΟΛΗ

Α. Η υποβάθμιση περιβάλλοντος λόγω θορύβου και η στάση των κατοίκων:

Στοιχείο της φυσιογνωμίας μιας πόλης είναι οι ήχοι της: οι κουβέντες των συγκεντρωμένων σε μια πλατεία, η μουσική από το ανοικτό παράθυρο, οι φωνές των παιδιών, οι ήχοι από εργασίες που γίνονται στους ανοικτούς χώρους. Στις πόλεις θα μπορούσαμε να εντάξουμε και τους ήχους της φύσης, αλλά τείνουν να χαθούν λόγω του περιορισμού της. Είναι ο ήχος από τον αέρα, από το πέταγμα των πουλιών, από το θρόισμα των φύλλων, από το κύμα.

Στη φυσιογνωμία της πόλης οι ήχοι είναι το ίδιο σημαντικοί όπως η αρχιτεκτονική των κτιρίων ή ο φωτισμός. Οι ήχοι αντανακλούν τον τρόπο που η πόλη ζει. Στις σημερινές συνθήκες, η ποιότητα του ηχητικού περιβάλλοντος, σχεδόν ισοπεδώνεται από το θόρυβο. Διαμορφώνεται ένα καθεστώς περιβαλλοντικής πτώχευσης, που συνοδεύεται και από άλλες δυσμενείς επιπτώσεις, όπως αυτές που οφείλονται στην εξαφάνιση δραστηριοτήτων και επαγγελμάτων του δρόμου, συνυφασμένων με τη ζωή στις γειτονιές ή στη δόμηση των περισσοτέρων ελευθέρων χώρων, όπου πέρασαν τα παιδικά τους χρόνια οι προηγούμενες γενεές

Υπάρχει υποβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος λόγω του θορύβου; Είναι αυτονόητο ότι υπάρχει, αλλά δεν είναι εύκολο να αποτιμηθεί. Προς το παρόν, καθυστερήσεις, θόρυβος, ρύπανση και ατυχήματα από την κυκλοφορία συνυπάρχουν και δύσκολα μπορεί να εκτιμηθεί η υποβάθμιση που προκαλεί κάθε παράγοντας ξεχωριστά.

Οι επιπτώσεις διαπιστώνονται έμμεσα. Διαπιστώνονται από τα κλειστά παράθυρα, εκεί όπου πρώτα ιδιωτικός και δημόσιος χώρος ήταν ένα. Από την απομάκρυνση της κατοικίας από τα κέντρα των πόλεων και την υποκατάστασή της από χρήσεις που θωρακίζονται πιο εύκολα, όπως οι μεγάλες εμπορικές επιφάνειες και τα κτίρια των γραφείων. Από τους εκνευρισμούς, την κούραση, τη μείωση της απόδοσης εργασίας καθώς και την έκπτωση των αξιών γης. Διαπιστώνεται από την αλλοίωση της ταυτότητας των τόπων, που γίνονται όλο και πιο αφιλόξενοι. Μάθαμε να αποφεύγουμε τον θόρυβο. Όμως το τίμημα είναι βαρύ για τη ζωή της πόλης. Αδειάζουν οι δρόμοι από πεζούς. Τα σχολεία περιχαρακώνονται με ηχοπετάσματα και οι ήχοι που απομένουν στο δρόμο είναι θόρυβοι από αυτοκίνητα.

Ποια είναι η στάση των κατοίκων απέναντι στο πρόβλημα «θόρυβος»; Αντιδρούν μόνο όμως απέναντι σε κάποιες από τις συνιστώσες τους. Για παράδειγμα απέναντι σε θορύβους από μεμονωμένες συμπεριφορές, που είναι απρόβλεπτες ή θεωρούνται αυθαίρετες. Αντίθετα υπάρχει αποδοχή των θορύβων που φαίνονται αναπότρεπτοι, όπως π.χ. ο θόρυβος κυκλοφορίας. Ίσως αισθάνονται συνυπεύθυνοι αφού ο καθένας θορυβεί. Ωστόσο θα έπρεπε να παρατηρηθεί ότι άλλη είναι η ευθύνη αυτών που χρησιμοποιούν αυτοκίνητο και άλλη η ευθύνη αυτών που μετακινούνται με δημόσια συγκοινωνία.

Η καθημερινή μικρή επιδείνωση των συνθηκών ζωής στις πόλεις δεν γίνεται εύκολα αισθητή. Γίνονται ανεκτές, λόγω εθισμού, συνθήκες που θα ήταν αδιανόητες πριν από μερικές δεκαετίες. Ο εθισμός είναι ένα από τα μεγάλα εμπόδια για την ευαισθητοποίηση των κατοίκων. Χωρίς την τελευταία δεν θα ασκηθούν πιέσεις για την άσκηση ριζικών πολιτικών. Όμως ευαισθητοποίηση προϋποθέτει και γνώση του προβλήματος καθώς και γνώση των μέτρων και των τεχνικών που διατίθενται για την αντιμετώπιση του. Χωρίς γνώση δεν θα υπάρξει συναίνεση και αποδοχή αυστηρών πολιτικών.

Β. Οι δυσκολίες προσέγγισης του προβλήματος:

O θόρυβος στις πόλεις ήταν μέχρι σήμερα ένα πρόβλημα που τεχνικοί και πολιτικοί δύσκολα τολμούσαν να το αγγίξουν. Οι λόγοι είναι πολλοί:

- Η ενόχληση από το θόρυβο είναι σε μεγάλο βαθμό υποκειμενική. Τα « αντικειμενικά» μεγέθη που καταγράφονται από τις μετρήσεις δεν γίνονται αντιληπτοί από όλους με τον ίδιο τρόπο. Η ηλικία, η ψυχολογία και το είδος της δραστηριότητας κατά τη στιγμή της ενόχλησης είναι παράμετροι που ανάλογα αμβλύνουν η μεγεθύνουν το πρόβλημα. Η διασκέδαση του ενός μπορεί να είναι θόρυβος για τον άλλο.

- Τα ηχόμετρα ισοπεδώνουν τους ήχους που πραγματικά ακούγονται στην πόλη. Δεν διακρίνουν τις ποιότητες και χρώματα των ήχων. Οι φωνές των παιδιών και οι θόρυβοι των μηχανών μετριούνται με την ίδια μονάδα.

- Η επίπτωση του θορύβου στην υγεία και πιο συγκεκριμένα στο νευρικό σύστημα είναι δύσκολα μετρήσιμη. Δεν συμβαίνει το ίδιο με την ρύπανση του αέρα. Για μεγέθη ρύπων του αέρα επιδημιολογικές και άλλες έρευνες επέτρεψαν στον νομοθέτη να καθορίσει όρια. Πώς να προκύψουν όμως για τον θόρυβο όρια όταν το μοναδικό εργαλείο είναι ψυχολογικές αναλύσεις που μόνο ποιοτικά προσεγγίζουν το πρόβλημα.

- Ο θόρυβος δεν έχει υλική υπόσταση. Είναι μια ενέργεια που, σε αντίθεση με τους ρύπους του αέρα, εξασθενεί πολύ γρήγορα. Οι τελευταίοι από τη στιγμή που θα παραχθούν, μετασχηματιζόμενοι στη μια ή την άλλη μορφή, παραμένουν στο περιβάλλον του πλανήτη. Μας αφορούν όλους διότι μας προσβάλλουν άμεσα ή έμμεσα, σε όποια απόσταση και αν βρισκόμαστε από το σημείο εκπομπής. Στην περίπτωση του θορύβου πόσοι είναι πραγματικά οι θιγόμενοι ; Αυτοί που βρίσκονται κοντά στις μεγάλες εντάσεις ή και οι πολλοί που υφίστανται το θόρυβο «βάθους της πόλης;Σήμερα που ανακαλύπτονται ξανά τα πλεονεκτήματα της ζωής στην πόλη και που τα αστικά κέντρα αναπλάθονται και προσελκύουν, οι κάτοικοι εκτίθενται στο θόρυβο περισσότερο από ποτέ.

- Συχνά η αναζήτηση της ησυχίας οδηγεί του κατοίκους σε απομόνωση και απομάκρυνση από δημόσιους χώρους της πόλης. Πρόκειται για μια επικίνδυνη στάση. Προς ποία πόλη οδηγούμαστε; Προς ποιας μορφής αστικό π0ολιτισμό ; Πάμε να αντικαταστήσουμε τις « θορυβώδεις» ζωντανές πόλεις με αποστειρωμένα και απάνθρωπα τοπία; Απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα δεν έχουν δοθεί και ή έλλειψή τους βάζει σε αμηχανία όσους χαράσσουν πολιτικές θορύβου.

Γ) Η θέση της Ε.Ε για τον θόρυβο στις πόλεις:

Στον τομέα του θορύβου του έργο της Ε.Ε. είναι πολύ δύσκολο. Αν και αποφάσισε ήδη από το 1997 να παρέμβει ενεργά, συγκροτώντας μια επιτροπή από εκπροσώπους όλων των κρατών μελών και υποεπιτροπές εργασίας για διάφορα τεχνικά θέματα, η κατάληξη η κατάληξη της προσπάθειας είναι αβέβαιη. Είναι αμφίβολο αν θα γίνει δυνατόν ποτέ να θεσπιστούν κοινά όρια για όλη την Ευρώπη. Ο λόγος είναι ότι η κάθε πόλη είναι μια ειδική περίπτωση. Εκτός από τις γνωστές κλιματικές διαφορές ανάμεσα στις βόρειες και νότιες χώρες, που βοηθούν τους κατοίκους των πρώτων να θωρακίζονται πιο εύκολα, ενώ αφήνουν τους δεύτερους απόλυτα εκτεθειμένους στο θόρυβο, υπάρχουν και άλλες διαφορές επίσης σημαντικές ως προς τον παραγόμενο θόρυβο, όπως:

- Το ποσοστό του μεταφορικού έργου που εκτελείται από θορυβώδη και μη θορυβώδη μέσα ποικίλλει σημαντικά από πόλη σε πόλη και ανάμεσα σε κεντρικές και περιφερειακές περιοχές.. Στα θορυβώδη μέσα ανήκουν το ιδιωτικό αυτοκίνητο, τα φορτηγά και τα μηχανοκίνητα δίκυκλα. Στα μη θορυβώδη ανήκουν η δημόσια συγκοινωνία, το ποδήλατο και το περπάτημα.

- Ποικίλλει η μορφολογία του οικοδομικού ανάγλυφου, που επηρεάζει καθοριστικά τη διάχυση του θορύβου. Για παράδειγμα το μέσο πλάτος των δρόμων της Κοπεγχάγης ξεπερνά τα 30 μ, ενώ οι στενοί δρόμοι των ελληνικών πόλεων λειτουργούν ως παγίδες θορύβου.

- Διαφέρει επίσης το ποσοστό των επιφανειών πρασίνου στο εσωτερικό των πόλεων. Η συμβολή τους είναι σημαντική γιατί αποτελούν οάσεις ησυχίας Φυσικά δεν αρκούν τα πάρκα και οι κήποι. Οι γειτονιές μπορούν και αυτές να γίνουν οάσεις ησυχίας αν απαλλαγούν από τον φόρτο των διερχομένων ροών.

- Ποικίλει τέλος η μορφολογία του φυσικού ανάγλυφου. Στις έντονες κλίσεις ο προκαλούμενος θόρυβος από τα αυτοκίνητα αυξάνει δραματικά.

Ποιο θα ήταν το επίπεδο εναρμόνισης της ποιότητας ζωής ως προς το θόρυβο στις ευρωπαϊκές πόλεις; Είναι αδύνατο να καθοριστεί κάποιο επίπεδο λαμβάνοντας υπόψη όλες μαζί τις παραπάνω παραμέτρους. Πώς να αξιολογηθούν και να αποτιμηθούν ποσοτικά οι συμβολές, θετικές και αρνητικές ως προς το θόρυβο, παραμέτρων όπως η μορφολογία του φυσικού και οικοδομικού ανάγλυφου, το πράσινο και η κατανομή των μετακινήσεων στα διάφορα μέσα ; Όμως, ακόμη και αν οριζόταν αυτό το επίπεδο και επιβαλλόταν κοινά όρια, θα προέκυπτε ένα δισεπίλυτο πρόβλημα από άνισες διεκδικήσεις που θα εγείροντο από τις πόλεις προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την οικονομική ενίσχυση τους. Τα απαιτούμενα ποσά θα ήταν μεγάλα.

Οι πόλεις αντιλαμβάνονται το πόσο διαφορετικές είναι απέναντι στο πρόβλημα θόρυβος. Αντιλαμβάνονται επίσης ότι η αντιμετώπισή του προϋποθέτει ν΄ αλλάξουν πολλά. Οι πόλεις δεν είναι πρόθυμες να υλοποιούν υπαγορευμένες πολιτικές. Η Επιτροπή από τη μεριά της, ως αντικειμενικός κριτής, καταγράφει την κρισιμότητα του προβλήματος και επιτρέπει να παίξει κάποιο θετικό ρόλο. Πως θα μπορούσε να προωθήσει τις εξελίξεις ; Επιλέγει λοιπόν τη μέση οδό. Ο πρώτος στόχος είναι οι ίδιοι οι κάτοικοι. Αν ευαισθητοποιηθούν απέναντι στο πρόβλημα θα ασκήσουν πιέσεις στις εθνικές κυβερνήσεις. Ο δεύτερος στόχος είναι η έκδοση κάποιας οδηγίας για το θόρυβο, η οποία όμως δεν θα επιβάλλει όρια. Θα κάνει όμως υποχρεωτική την καταγραφή του προβλήματος. Και μόνο η υποχρέωση σύνταξης χαρτών θορύβου, είναι ένα βήμα το οποίο μπορούσε ν΄ αποδειχτεί πολύ αποτελεσματικό. Πράγματι αυτοί οι χάρτες θα επηρεάσουν τη διαμόρφωση των τιμών των ακινήτων. Το πρόβλημα θα εκφραστεί σε χρηματικό κόστος και αυτό θα δώσει το έναυσμα για μια συζήτηση που θα μπορούσε να ευαισθητοποιήσει τους κατοίκους και να οδηγήσει μακριά.

Δ) Η Ελληνική προοπτική:

Ποια θα έπρεπε να είναι η στάση της χώρας μας απέναντι στις πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ; Την Ελλάδα τη συμφέρουν διότι το πρόβλημα γι΄ αυτήν είναι ιδιαίτερα σοβαρό. Όμως το πολιτικό τοπίο δεν είναι το καταλληλότερο. Όταν στην Ευρώπη οι πολιτικές για τις πόλεις χαράσσονται από μια ισχυρή τοπική αυτοδιοίκηση, εδώ όλα εξαρτώνται από την κυβέρνηση, που εκ των πραγμάτων γνωρίζει εξ αποστάσεως τα προβλήματα.

Για όσους διεκδικούν τη βελτίωση της ποιότητας ζωής τους, η καταπολέμηση του θορύβου θα μπορούσε να γίνει σημαία τους. Αντικειμενικά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι σύμμαχος τους Πρέπει να αξιοποιήσουν τις πρωτοβουλίες της διότι ίσως αυτές γίνουν ακουστές από εκείνους τους πολιτικούς που αδιαφορούν για τα προβλήματα για να αποφεύγουν τις αντιδράσεις. Οι δυσκολίες εφαρμογής μιας ευρωπαϊκής πολιτικής τους βολεύουν. Και όμως με τη στάση τους στερούν τη χώρα από τις σχετικές χρηματοδοτήσεις.

Η καταπολέμηση του θορύβου θα μπορούσε να γίνει προπομπός των παρεμβάσεων για την βελτίωση του περιβάλλοντος στις πόλεις. Καταπολεμώντας το θόρυβο καταπολεμάται και η ρύπανση, μειώνονται οι ταχύτητες και τα ατυχήματα αμβλύνεται ο κορεσμός, περιορίζονται γενικά οι επιπτώσεις του αυτοκινήτου.
 
Η καταπολέμηση του θορύβου προϋποθέτει την άσκηση επιθετικών πολιτικών. Δεν έχει ως στόχο να κάνει λιγότερο ζωντανές τις πόλεις. Αντίθετα αποσκοπεί στη δημιουργία ενός πλουσιότερου ηχητικού περιβάλλοντος. Με τη συζήτηση για το θόρυβο δίνεται η ευκαιρία να προβληθεί μια νέα εικόνα για την πόλη του 21ου αιώνα . Μια εικόνα που για να σχηματισθεί πρέπει να ξαναζωντανέψουν οι δρόμοι, να παίξουν τα παιδιά στις πλατείες, αν επιστρέψουν οι πλανόδιοι μουσικοί, ν’ ανοίξουν τα παράθυρα.

Μανόλης Βουτυράκης
Φυσικός Περιβαλλοντολόγος
Πρόεδρος του Συλλόγου Προώθησης των Α.Π.Ε. στην Κρήτη (Σ.Π.Α.Π.Ε.Κ.Ε.Ε.Κ.)
spapekeek@her.forthnet.gr

Σχόλια
ΗΧΟΡΥΠΑΝΣΗ
Επισκέπτης , 2006-06-03 17:13:29
ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΜΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑ , ΑΝΑΚΑΛΥΨΑ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ ΣΑΣ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΘΑ ΚΑΝΩ ΜΑΙΝ ΓΙΑΤΙ ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟΠΙΚΟΥΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥΣ , ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΕ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΕΣ...ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΣΑΣ ΖΗΤΗΣΩ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΗΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗΣ ΜΟΥ ΜΕ ΤΙΤΛΟ ΗΧΟΡΥΠΑΝΣΗ ΚΛΙΜΑΤΙΣΤΙΚΩΝ - ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ. (ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ , ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ , ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΛΥΣΕΙΣ ΚΤΛ). ΠΕΡΙΙΜΕΝΩ ΝΕΑΣ ΣΑΣ.ΔΡΟΣΕΡΕΣ ΕΥΧΕΣ ΓΙΑ ΚΑΛΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ . ΚΑΛΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΤΟ ΕΡΓΟ ΣΑΣ .

Δεν μπορείς να κάνεις σχόλια.
Πρέπει πρώτα να κάνεις Είσοδο ή να Εγγραφείς στο ecocrete.gr εδώ.

Τελευταίες δημοσιεύσεις:
Δημοφιλέστερα άρθρα:

Ξ“ΒŒΞ“οŸƒ ôçí Ξ“οŸƒΞ“Ξ…Ξ“Β£Ξ“οŸƒΞ“Β­Ξ“Β©Ξ“οŸ„Ξ“Βž Ξ“Β·Ξ“β€•Ξ“Β±Ξ“Β§Ξ“Β£Ξ“ΒŸΞ“Κ½ ôçò

Ξ’ΞˆΞ“Β­Ξ“Ξ„Ξ“Ξ…Ξ“Β°Ξ“Β§ & Ξ“Β˜Ξ“Β§Ξ“Ξ†Ξ“Β©Ξ“Κ½Ξ“οŸ„Ξ“Βž Ξ“Β…Ξ“Β°Ξ“Β©Ξ“οŸ„Ξ“β€•Ξ“Β©Ξ“Β­Ξ“Ξ‰Ξ“Β­Ξ“ΒŸΞ“Κ½
Είσοδος Χρήστη
Ψευδώνυμο

Κωδικός

Ξέχασες τον κωδικό;
Ξεχάσατε τον κωδικό σας?
Δεν έχετε λογαριασμό ακόμα? Δημιουργήστε τώρα!
Έχουμε 460 επισκέπτες σε σύνδεση
Επισκέπτες: 36721236
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ:



ΛΑΦΟΝΗΣΙ S.O.S. Πρωτοβουλία Πολιτών για την Προστασία του Λαφονησιού. Συλλογή υπογραφών!

Cavo Sidero
facebook group!



Φουρόγατος 78 Μαρ-Απρ 08
Φουρόγατος 77 Ιαν-Φεβ 08
Φουρόγατος 76 Νοε-Δεκ 07
Φουρόγατος 75 Σεπ-Οκτ 07
Φουρόγατος 74 Ιουλ-Αύ 07
Φουρόγατος 73 Μάι-Ιούν 07
Φουρόγατος 72 Μαρ-Απρ 07
Φουρόγατος 71 Ιαν-Φεβ 07
Φουρόγατος 70 Νοε-Δεκ 06
Φουρόγατος 69 Σεπ-Οκτ 06
Φουρόγατος 68 Ιουλ-Αυ 06
Φουρόγατος 67 Μαι-Ιουν 06
Φουρόγατος 66 Μαρ-Απρ 06
Φουρόγατος 65 Ιαν-Φεβ 06


Οικολόγιο 5. 20.01.2010

Οικολόγιο 4. 27.03.2009

Οικολόγιο 3. 12.10.2008
Οικολόγιο 2. 25.07.2008
Οικολόγιο 1. 10.06.2008


Φυλλάδιο της Οικολογικής Πρωτοβουλίας Χανίων για τις επιπτώσεις από τα κινητά και τις κεραίες


 
Οι εισηγήσεις της Ημερίδας "Προοπτικές βιώσιμης τοπικής ανάπτυξης και μεγάλες τουριστικές επενδύσεις"  9 Δεκ. 2006 στην 5η Συνάντηση του ΟικοΚρήτη

Κίνηση Πολιτών Μεσσαράς για το Περιβάλλον
Κατεβάστε το ενημερωτικό φυλλάδιο για το Διαμετακομιστικό Σταθμό στον κόλπο της Μεσσαράς (.pdf 425k)

ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ ΤΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΣΤΟΝ ΚΟΛΠΟ ΤΗΣ ΜΕΣΣΑΡΑΣ!
Κατά της εγκατάστασης ενός τεραστίου διαμετακομιστικού σταθμού στον κόλπο της Μεσσαράς στη Νότια Κρήτη!

Η Ημερίδα στη Σητεία (27.2.2006) για τις μεγάλες τουριστικές επενδύσεις στην Ανατολική Κρήτη

 Γήπεδα Γκολφ
• Οι εισηγήσεις της ημερίδας για τα γήπεδα γκολφ
• ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΣΕ ΑΡΧΕΙΟ .doc ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ! (660k)
Γήπεδα Γκολφ: Παραπομπές
Ο Πόλεμος του Γκολφ στην Ιερή Κοιλάδα του Μεξικού

Φράγμα στο φράγμα Αποσελέμη!!!
 
Τα συμπεράσματα της επιστημονικής ημερίδας για το φράγμα στον Αποσελέμη (.doc)
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ - ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ - ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ
Το φράγμα στον Αποσελέμη είναι διάτρητο!

ΠΛΟΗΓΗΣΗ ΣΤΟ ECOCRETE: Στην Κεντρική Σελίδα του ecocrete θα βρεις παραπομπές για τα 60 τελευταία άρθρα. Για να διαβάσεις παλαιότερα άρθρα, πήγαινε στις σελίδες των
οικολογικών ομάδων και στο αρχείο άρθρων όπου μπορείς να τα αναζητήσεις θεματικά. Μπορείς ακόμη να χρησιμοποιήσεις την ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ.
Θα βρεις επίσης πάνω από 700 παραπομπές στη σελίδα ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ


ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ | ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ | ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΩΝ | ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ | ΔΡΑΣΕ ΤΩΡΑ! | ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ | ΒΙΒΛΙΑ-ΤΥΠΟΣ κ.α.
©2001 - 2004, Ecocrete, All Rights Reserved.
WebSite Created and Hosted by metrovista creative media, Heraklion.