Η παρέμβαση του κ. Περάκη, Δημάρχου Ιτάνου, κατά το τρίτο μέρος της πρόσφατης ημερίδας στη Σητεία (27/01/2006) με θέμα τις «Μεγάλες Τουριστικές Επενδύσεις στην Ανατολική Κρήτη». Στο λόγο του αποτυπώνονται αρκετοί από τους φόβους των τοπικών κοινωνιών για τις μεγάλες τουριστικές και γεωπολιτικές επενδύσεις στην περιοχή της Ανατολικής Κρήτης. Παρέμβαση: Είχα σκοπό να μη μιλήσω, αλλά στο «τι φοβάστε» του Προέδρου του Νομαρχιακού Συμβουλίου θέλω να εκφράσω τους φόβους μου. Και να πω με ποιο τρόπο, ίσως δεν θα πρέπει να φοβάμαι, αλλά να φοβόμαστε. Όπως είπε και ο κ. Πετράκης, το Δημοτικό Συμβούλιο Ιτάνου, ο Δήμος Ιτάνου δεν είναι η πρώτη φορά που έχει ασχοληθεί με αυτό το θέμα των επενδύσεων. 15/1ου του ’99, η υπ’ αριθμόν 11 Απόφαση μας είναι πάνω σ’ αυτό το θέμα των επενδύσεων, πάνω στις σωστές περιβαλλοντικές μελέτες και στην απαραίτητη τήρηση των, αλλά …. φοβάμαι. Γιατί εκεί ομόφωνα είχαμε ζητήσει για παράδειγμα την εκπροσώπηση του Δήμου στο Δ.Σ. του Ιδρύματος (Σημείωση: εννοείται το Διοικητικό Συμβούλιο του Ιδρύματος «Παναγία η Ακρωτηριανή»)… και όχι μόνο τότε το Γενάρη, και μετά δηλαδή, και δεν έγινε τίποτα. Και σε επόμενες ομόφωνες, ομόφωνες αποφάσεις μας. Φοβάμαι, λοιπόν, κύριε Πρόεδρε του Νομαρχιακού Συμβουλίου, ότι και τώρα πέρα από τα ωραία λόγια, που εσείς θα φύγετε και θα πάτε στην πατρίδα σας… είμαστε εμείς εδώ… και εγώ θα φοβάμαι, γιατί θα τα πούμε εδώ, αειφορία, μεγάλες λέξεις….. Απαιτούμε να γίνει…. το Ίδρυμα, αυτή η ιστορία, πάει σε μια άλλη φάση. Το Ίδρυμα έκλεισε έναν κύκλο, πρέπει ν’ αλλάξει και συμφωνώ απολύτως με τον Δήμαρχο Σητείας, που στον χαιρετισμό του ήταν ουσιαστικός, το ζήτησε… αλλαγή του καταστατικού, εκπροσώπηση των τοπικών φορέων. Το Ίδρυμα θα είναι ένας οικονομικός κολοσσός και έχει ένα καταστατικό με άγιους σκοπούς. Ένας άνθρωπος που ξέρετε, ο Δεσπότης (Σημείωση: εννοείται ο Μητροπολίτης Ιεραπύτνης και Σητείας Ευγένιος) δηλαδή, μπορεί να αλλάζει, να ορίζει… όχι να αλλάζει ακριβώς, αλλά μετά από παραίτηση, ο μη γέννητο θάνατο και τρεις συνεχείς απουσίες, να αλλάζει τα υπόλοιπα έξι μέλη, και τον Ηγούμενο ακόμα, σύμφωνα με το εκκλησιαστικό δίκαιο. Όσο άγιος και αν είναι αυτός ο άνθρωπος, σε ένα ευρωπαϊκό κράτος, δεν θα πρέπει στα χέρια του να κρατάει τη μοίρα του Ιδρύματος, το 10% του τζίρου, αυτούς του υψιπετείς στόχους που έχει βάλει το καταστατικό. Δεν θα φοβάμαι, αν δω πραγματικά – και δεν είναι θέμα της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων ούτε των επενδυτών – δεν θα φοβάμαι, πράγματι, αν δω από αύριο το πρωί να κληθούμε από το Ίδρυμα, να γίνει μια συζήτηση και να δούμε τον τρόπο για να μπει μπροστά η διαδικασία. Γιατί, θέτω αυτό το ζήτημα χρόνια τώρα, το έθεσα στο ανοικτό Δημοτικό Συμβούλιο, τότε…. Πρόεδρε δεν ήταν Δημοτικό Συμβούλιο, είχαμε καλέσει όλους τους φορείς, ήτανε διακόσια άτομα στο Παλαίκαστρο προχτές 22 του μήνα (Σημείωση: εννοείται η 22η Ιανουαρίου του 2006)… Δεν άκουσα καμία απάντηση και καμία νύξη για αυτό το θέμα ούτε από τον Δεσπότη που ήταν προχτές στο Νομαρχιακό Συμβούλιο, ούτε από τον Ηγούμενο (Σημείωση: εννοείται ο Ηγούμενος της Μονής Τοπλού Θεόφιλος). Το δεύτερο «φοβάμαι». Φοβάμαι για το νερό. Ειδικά αυτό που μας απασχόλησε ένα ολόκληρο χρόνο. Έχουμε κάνει ένα συμφωνητικό μετά από μία διαδικασία ανοικτή, διάφανη με την Loyalward. Όμως, φοβάμαι Πρόεδρε του Νομαρχιακού Συμβουλίου, γιατί πήρατε μια απόφαση στο Νομαρχιακό Συμβούλιο την οποία προσφύγαμε στο Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας… και στην απόφαση του Νομάρχη στο άρθρο 18 και στην απόφαση του Νομάρχη που βάζει δύο ψιλά γράμματα, ότι στις περιοχές υπό απαγόρευση… με περιοριστικά μέτρα κάθε δύο χρόνια… δεν το είχε, μόνο το 2005 το είχε… ότι στις υπό απαγόρευση περιοχές, δηλαδή στον δυναμικό πράγματι υδροφορέα, τον καρστικό τον ασβεστολιθικό που έχουμε, που ήταν κάθε δύο χρόνια υπό απαγόρευση οι ιδιώτες να ανοίγουν γεωτρήσεις, μόνο ο Δήμος για πραγματικές ανάγκες, επιτρέπεται μεγάλες εταιρίες που θα έχουν μεγάλη προσφορά στον τομέα της απασχόλησης να κάνουν τέτοια έργα. Και δεν ερωτάται ούτε καν ο Δήμος, όχι η σύμφωνη γνώμη, ούτε η γνώμη… Και, όπως είπε κάποιος Νομαρχιακός Σύμβουλος προχθές που του έφερα αντίρρηση, είπε «αμφισβητείτε την ευαισθησία του Νομαρχιακού Συμβουλίου που θα λέει τη σύμφωνη γνώμη του ιδιώτη;»… Δεν την αμφισβητώ… αλλά θεσμικά θα πρέπει να αποτυπώνεται ότι ο Δήμος σύμφωνα με το Σύνταγμα και σύμφωνα με τους Νόμους του Κράτους έχει τον πρώτο λόγο… και λέει μια παράγραφος στο άρθρο τάδε ότι οι Δήμοι έχουν την αποκλειστική αξιοποίηση, προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και αξιοποίηση των φυσικών πόρων. Δεν έχουμε ούτε πετρέλαιο ούτε λιγνίτη. Στο νερό στηρίζεται το 90% της οικονομίας μας, μεγάλα αρδευτικά έργα, το πόσιμο νερό, κ.λπ. Και, βέβαια…, να πω ότι το διασταύρωσα εχθές… δεν ήταν εισήγηση, δυστυχώς, μόνο της Διεύθυνσης Αγροτικής Ανάπτυξης… ήταν εισήγηση των Περιφερειακών Υπηρεσιών και φοβάμαι… γιατί το στείλαμε στον Περιφερειάρχη να μας δικαιώσει. Μάλιστα, υπάρχει μία αίτηση, από τον Οκτώβριο, του κυρίου της Loyalward για αλλαγή χρήσης μιας γεώτρησης στον ασβεστολιθικό όγκο που έχουν αγοράσει. Τους έχω εξηγήσει στην αγγλική εταιρεία, εγώ ως Δήμαρχος, όσο θα είμαι σ’ αυτήν την καρέκλα το Δημοτικό Συμβούλιο δεν θα συμφωνήσει και ζητούν… και το βάζω δημόσια, το έχω βάλει… δεν το λέω πρώτη φορά… στο Δημοτικό Συμβούλιο, το έχω εξηγήσει στους επενδυτές, το έχω εξηγήσει στο Νομαρχιακό Συμβούλιο, μέχρι να γίνουν όλα εκείνα τα ωραία που λέει ο Νόμος του Φθινοπώρου του 2003 για τη διαχείριση των υδατικών πόρων κατ’ εναρμόνιση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2000/60, τα ωραία… τα διαχειριστικά προγράμματα και τα λοιπά… τα Προεδρικά Διατάγματα που πρέπει να συνταχθούνε… βρήκαμε μόνο απ’ όλα αυτά, την ενιαία διαχείριση… δηλαδή το να μπορούμε να επιτρέπουμε… συγνώμη όχι την ενιαία διαχείριση… το να επιτρέπομε στους επενδυτές που όσο και αν προσφέρουν στην απασχόληση, να ανοίγουν τρύπες… και μετά; Έχουμε δύο του Ιωάννου εν υπνώσει (Σημείωση: εννοείται εδώ η επένδυση στο Κάβο Πλάκο και δύο γεωτρήσεις στην ιδιοκτησία του). Αύριο, δηλαδή, με βάση αυτές τις τρεις γραμμές της απόφασης του Νομάρχη θα μπορεί οποιοσδήποτε μεγαλοεπενδυτής… και μετά από δύο χρόνια που θα πρέπει να εφαρμόσουν την Οδηγία, τον Νόμο τον Εθνικό και θα θέλουμε να κάνουμε διαχειριστικά σχέδια, τι θα διαχειριστούμε; Θα έχει δημιουργηθεί ένα καθεστώς άλλο. Είναι αδιαπραγμάτευτο αυτό. Όχι ότι ανήκει το νερό στο Δήμο. Έχουνε κάνει μια υδρογεωλογική μελέτη οι επενδυτές, έχουνε καταθέσει τον ένα τόμο, ζήτησα και τον δεύτερο, έχω την αίσθηση και πιστεύω ότι έχομε νερό, αλλά δεν είναι το θέμα όμως να έχεις νερό μες στο βουνό, στον υδροφορέα, είναι να υπάρχουνε και τα κατάλληλα εκείνα έργα τα οποία θα αποθηκεύσουν, θα αποταμιεύσουν και θα διαθέσουν το νερό. Και συνδέω άρρηκτα το φράγμα των Χοχλακιών με αυτό το έργο, 800 χιλιάδες κυβικά νερό έχει… θα βάλει αυτό το φράγμα. Και η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση… δεν θέλω να είμαι άδικος… έχει βοηθήσει τους μικρούς Δήμους και είμαι ευχαριστημένος σε διάφορους άλλους τομείς… Υπάρχει αυτό το αγκάθι. Φοβάμαι, λοιπόν, κ. Πρόεδρε του Νομαρχιακού Συμβουλίου ότι θα δοθεί άδεια χρήσεως και αυτό το συμφωνητικό που έχομε κάνει… φοβάμαι ότι θα πουν «ευχαριστούμε κ. Δήμαρχε, δωρεάν η υδρογεωλογική μελέτη, εμείς έχομε πάρει από το Νόμο, σύμφωνα με το Νόμο την άδεια χρήσης και θα ανοίξομε πιθανότατα και άλλη γεώτρηση….». Τη διαχείριση πρέπει να την έχει ο Δήμος. Δεν ανήκει στο Δήμο το νερό, και όταν υπάρχει νερό… εγώ έχω πει και τη βαριά κουβέντα… να υποχρεωνόμαστε να το δώσουμε, εάν υπάρχει αποδεδειγμένα κατόπιν μελετών και θέλουνε νερό… Το τρίτο «φοβάμαι»… και τελειώνω. Υπάρχουν και άλλα, αλλά δεν τα φοβάμαι τ’ άλλα… Το τρίτο «φοβάμαι»… Από το Δεκέμβριο του 1999, το 2003, τρεις ομόφωνες αποφάσεις για τη σύσταση του Φορέα (Σημείωση: εννοείται ο Φορέας Διαχείρισης της Περιοχής Natura 2000), γιατί τέθηκε εδώ, ειπώθηκε ότι καλές είναι οι μελέτες, ωραίες μπορεί να είναι ή να μην είναι, εγώ λέω «είναι», αλλά έχομε πικράν πείρα και εμπειρία στην Ελλάδα… Υπάρχει Κοινοτική Νομοθεσία, Εθνική Νομοθεσία ειδικά για αυτές τις περιοχές, το άρθρο 15 του τάδε Νόμου, για να μη πω του ιδιωτικού δικαίου, που προβλέπει τη σύσταση φορέων, που θα καταρτίζουν προγράμματα, που θα έχουν – μεταξύ των άλλων – την αρμοδιότητα του ελέγχου και τήρησης των περιβαλλοντικών και πολεοδομικών όρων… Ειπώθηκε προχτές στο Νομαρχιακό Συμβούλιο, εάν και εφόσον συσταθεί ο φορέας να συνεργάζεται ο επενδυτής με αυτόν τον φορέα. Το Υπουργείο φέρνει ένα ερώτημα το Δεκέμβρη που μας πέρασε στους επενδυτές: Πως ένας ιδιωτικός φορέας, όπως είναι η Loyalward, θα κάνει περιβαλλοντική πολιτική μέσα σ’ αυτή την περιοχή Natura… Να την κάνει, είναι ευπρόσδεκτη, αλλά ζητώ, και ζητούμε ως Δημοτικό Συμβούλιο ομόφωνα, με τρεις επανηλειμμένες ομόφωνες αποφάσεις μας σε δυο δημοτικές περιόδους, τη σύσταση αυτού του φορέα που μπορεί να έχει δύο μειονεκτήματα: το ένα μειονέκτημα είναι η λειτουργικότητα, για αυτό εναλλακτικά προτείναμε σύσταση φορέα που μπορεί να’ ναι και η Μονή Τοπλού, ο Δήμος, η Δασική Υπηρεσία και άλλοι φορείς. Το δεύτερο μειονέκτημα είναι η βιωσιμότητα… έχω βρει στο διαδίκτυο την εξώδικο του Φορέα του Λαγανά (Σημείωση: ο φορέας διαχείρισης του Θαλάσσιου Πάρκου στον κόλπο Λαγανά στη Ζάκυνθο) προς στο Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., που το τελευταίο καιρό δεν δίδει χρηματοδοτήσεις για να επιτελέσει το έργο του… Και λέω εγώ και προτείνω… και ομόφωνα το Δημοτικό Συμβούλιο αποφάσισε, τα 350 περίπου στρέμματα που πρέπει να δώσει πριν την έκδοση των οικοδομικών αδειών των 234 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων δόμησης πάνω κάτω σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία…. πρέπει να αποδοθεί στο Δήμο 350 στρέμματα που δεν μπορεί να το εκποιήσει, που δεν μπορεί να κάνει ανταγωνιστικές επιχειρήσεις, οχλούσες χρήσεις, τουριστικές εγκαταστάσεις μπορεί να κάνει, για το περιβάλλον μπορεί να κάνει, τουριστικά περίπτερα μπορεί να κάνει…. Την κοιλάδα του Βαγιού θέλουμε να προστατεύσομε. Είναι ένα κοινό αγαθό και νομίζω ότι και η Μονή Τοπλού και όλοι οι ενδιαφερόμενοι και οι υπηρεσίες το θέλουν αυτό, αλλά δεν υπάρχει το κατάλληλο πλαίσιο, το θεσμικό… Σύσταση, λοιπόν, του φορέα… και μπορούμε, είναι ώριμο το αίτημα, χιλιοσυζητημένο το αίτημα, έχουμε πάρει αποφάσεις ακόμα και για τροποποίηση… που δεν συμφωνούμε στο ήδη εκπονηθέν διοικητικό – διαχειριστικό σχέδιο και την ειδική περιβαλλοντική μελέτη, μη εγκριθείσες, εκπονηθείσες… δεν συμφωνούμε στην αυστηρότητα τους, ακόμα και η αναθεώρηση τους προλαβαίνομε να γίνει και να υπάρξει και η θεσμική συνέπεια, αν όχι Προεδρικό Διάταγμα που προβλέπει Συμβούλιο της Επικρατείας, τουλάχιστον Κοινή Υπουργική Απόφαση για τη σύσταση αυτού του φορέα. Και εμείς ως Δήμος με ομόφωνη απόφαση μας δεσμευτήκαμε να δώσουμε στην κοιλάδα του Βαγιού το τμήμα της γης, ώστε να είναι και βιώσιμο και να μην υπάρχει αυτό το ζήτημα. Πριν την έναρξη... να αποτυπωθεί και θα επιδιώξω να αποτυπωθεί στους περιβαλλοντικούς όρους, πριν την έναρξη των οικοδομικών εργασιών να συσταθεί αυτός ο φορέας ο ανεξάρτητος, ο βιώσιμος, ο οικονομικά ανεξάρτητος που θα μπορεί να κάνει περιβαλλοντική πολιτική και ευπρόσδεκτη, βεβαίως, και των επενδυτών. Αυτά τα τρία: το Ίδρυμα, οι φυσικοί πόροι και ιδιαίτερα το νερό και η σύσταση του φορέα, τα θεωρώ εκ των ων ουκ άνευ. Σας ευχαριστώ πολύ!
. ecocrete.gr . |