ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ Πέμπτη 30 Ιούν 2022
Μενού - Επιλογές
ΕΠΙΛΟΓΕΣ
ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΧΩΡΟΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΨΥΧΗΣ Εκτύπωση Αποστολή με e-mail
Οικολογική Παρέμβαση Ηρακλείου - Δημοτική Κίνηση "Ηράκλειο - Ανθρώπινη Πόλη"
Ηράκλειο - Ανθρώπινη Πόλη , Δευτέρα, 21 Μάιος 2007

Α. Η ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ

Χρόνια τώρα ο δημόσιος χώρος στην πόλη μας εννοείται ως χώρος που διατίθεται για κατάληψη από τραπεζοκαθίσμτα, αλλά και κάθε είδους εμπορεύματα, αντικείμενα, οχήματα, μοτοσικλέτες κ.ά. Δεν νοείται ως δημόσιος χώρος ελεύθερος για χρήση των δημοτών και ιδίως των πεζών, των αναπήρων, των ποδηλάτων κ.ά. Είναι μια πρακτική εφαρμογή του τρίπτυχου εμπορευματοποίηση - έλεγχος - εκμετάλλευση και της αυτοκινητοκεντρικής αντίληψης που κυριαρχεί χρόνια τώρα στη δημοτική αρχή. Έτσι π.χ ένα πάρκινγκ αξίζει περισσότερα από ένα πάρκο ή από ένα μνημείο και μια εμπορικά εκμεταλλεύσιμη περιοχή είναι χρησιμότερη ενός ελεύθερου δημόσιου χώρου.

Αυτή είναι η πρώτη πλευρά του σύγχρονου φαινομένου στο Ηράκλειο, αυτή της λαθεμένης αντίληψης για το τι είναι δημόσιος χώρος και πόσο ελεύθερος πρέπει να είναι. Η δημοτική αρχή όχι μόνο δεν τηρεί τη σχετική νομοθεσία, δεν αξιοποιεί τη διεθνή εμπειρία, αλλά παραβιάζει ακόμα και τον Κανονισμό περί οδών και πεζοδρόμων που η ίδια ψήφισε το 2004 (απόφαση 868/22-11-2004 Δημοτικού Συμβουλίου).

Η δεύτερη πλευρά είναι αυτή του πως διαχειρίζεται η δημοτική αρχή το δημόσιο χώρο. Γιατί ακόμα κι όταν, βάσει του Κανονισμού, διαθέτει μέρος του δημόσιου χώρου (π.χ πεζόδρομοι) σε καταστήματα αναψυχής δεν το κάνει πάντα νόμιμα, εύλογα και υπεύθυνα. Είναι συνηθισμένο το φαινόμενο, ενώ είναι αρμόδια για τη χορήγηση αδειών λειτουργίας καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, αδειών χρήσης μουσικής και αδειών κατάληψης δημόσιου χώρου με «αντάλλαγμα» φυσικά, να μην ασκεί πάγια και σταθερά την κατά το Νόμο αρμοδιότητά της. Η αυθαίρετη λειτουργία πολλών τέτοιων καταστημάτων, η καταστρατήγηση των αδειών τους, η υπερκατάληψη των δημόσιων χώρων κ.ά είναι ο κανόνας και όχι η εξαίρεση στην πόλη μας. Οι έλεγχοι εκ μέρους της δημοτικής αστυνομίας, αν δεν είναι ανύπαρκτοι, είναι ανεπαρκέστατοι και δεν πείθουν για την αντικειμενικότητα και την ισοπολιτεία της.

Η τρίτη, ακόμα πιο σοβαρή, πλευρά είναι αυτή της μη χορήγησης αδειών κατάληψης δημόσιου χώρου, παρά τις αιτήσεις των ενδιαφερομένων, με το αστείο επιχείρημα πως τα νέα ιδίως έργα πεζοδρομήσεων δεν έχουν παραληφθεί. Αστείο γιατί, αφενός η νομοθεσία προβλέπει πως μέχρι να γίνει η οριστική παραλαβή των έργων μπορεί και πρέπει να γίνεται «διοικητική παραλαβή» σε χρήση τους και αφετέρου εφόσον ένα έργο δίνεται σε χρήση των δημοτών (όπως γίνεται με τους πεζοδρόμους, πολύ πριν τελειώσουν) δεν νοείται ο Δήμος να μην αναλαμβάνει τις ευθύνες που του αναλογούν. Δίνω ένα έργο σε χρήση (άτυπα, όπως γίνεται) σημαίνει πως ο Δήμος εκτιμά πως το έργο δεν ενέχει κινδύνους για τους δημότες, μπορεί να κυκλοφορείται και πως η χρήση του δεν εμποδίζει την ολοκλήρωσή του. Αν εκτιμά έτσι πρέπει να παραλαμβάνει το έργο σε χρήση από τον εργολάβο και είναι υπεύθυνος για όποια ζημιά γίνεται από τη χρήση του και για όποιο κίνδυνο ενδεχομένως διατρέξουν οι δημότες. Αν δεν εκτιμά αυτό, τότε είναι ανεύθυνος και υπόλογος απέναντι στους δημότες.

Οι τρείς παραπάνω πλευρές ήταν γνωστές. Προέκυψε τώρα όμως και η τέταρτη, η πλέον σοβαρή πλευρά του θέματος. Να διαπιστώνεται, μετά από έλεγχο της Δημοτικής Αστυνομίας κατόπιν εντολής της Δημαρχιακής Επιτροπής, πως υπάρχουν καταστήματα που λειτουργούν χωρίς καμιά άδεια και η δημοτική αρχή όχι μόνο δεν παίρνει τα κατά το Νόμο μέτρα αλλά αποσύρει το θέμα από τη Δημαρχιακή Επιτροπή. Αντίστοιχα, αποσύρει το θέμα αποζημίωσης που διεκδικούσε δημότης αφού υπέστη ζημιά κυκλοφορώντας σε πεζοδρόμιο με κακοτεχνίες. Δηλαδή προέκυψε μια συνενοχή του Δήμου στην παράνομη -βεβαιωμένα πλέον- λειτουργία καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος και μια αποφυγή ανάληψης των ευθυνών του για το χάλι που παρουσιάζουν πολλά πεζοδρόμια, πεζόδρομοι και γενικά οι δημόσιοι χώροι της πόλης. Η στάση αυτή της δημοτικής αρχής, και ιδιαιτέρως του Δημάρχου, είναι πολιτικά υπόλογη απέναντι στους δημότες, γιατί ενώ γνωρίζει πως καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος λειτουργούν χωρίς δική του άδεια και έλεγχο της Δ/νσης Υγιεινής της Ν.Α Ηρακλείου ανέχεται και άρα επιτρέπει τη συνέχιση της παράνομης λειτουργίας τους, με όποιο κίνδυνο αυτό συνεπάγεται για την υγεία των δημοτών. Είναι όμως και ποινικά υπόλογη βάσει της νομοθεσίας.

Β. ΟΙ ΛΟΓΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΑΙΤΙΕΣ ΤΟΥ

Οι δικαιολογίες που ακούσαμε από τη δημοτική αρχή για τη μετάθεση της αντιμετώπιση του προβλήματος στις καλένδες ήταν σκόπιμες και παραπλανητικές. Ακούσαμε π.χ πως το θέμα είναι σοβαρό και χρειάζεται χρόνο η δημοτική αρχή να το μελετήσει και να συσκεφθεί. Μα δεν είναι χθεσινό το θέμα, το γνωρίζουν χρόνια τώρα όλοι οι δημότες, η δημοτική αρχή τώρα το διαπίστωσε; Ακούσαμε πως το πρόβλημα είναι γενικευμένο και χρήζει συνολικής αντιμετώπισης και όχι κατά περίπτωση. Μα κι αυτό το γνώριζαν όλοι χρόνια τώρα, τα τέσσερα προηγούμενα χρόνια γιατί δεν έκανε τίποτα η δημοτική αρχή; Ακούσαμε πως για λόγους ισοπολιτείας κι αντικειμενικότητας δεν μπορεί κατά περίπτωση να παρεμβαίνει ο Δήμος. Πρέπει πρώτα να γίνουν όλοι οι έλεγχοι σε όλα τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος στην πόλη, να καταγραφεί η κατάσταση και μετά να παρθούν οι πολιτικές αποφάσεις αντιμετώπισής του. Αυτό, όπως όλοι καταλαβαίνουμε, δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί ποτέ. Γι΄ αυτό μιλήσαμε προηγουμένως για ελληνικές καλένδες.

Δεν είπε τίποτα η δημοτική αρχή για το ότι οι πεζόδρομοι που κατασκευάστηκαν με κοινοτική χρηματοδότηση δεν μπορούν να «αποφέρουν έσοδα», άρα δεν μπορεί να τους μισθώνει ο Δήμος. Δεν είπε πόσους ελέγχους έχει κάνει τα προηγούμενα τέσσερα χρόνια ο Δήμος, τι παρανομίες ή καταστρατηγήσεις αδειών διαπίστωσε, τι μέτρα πήρε στη συνέχεια, τι πρόστιμα επέβαλε, πόσα από αυτά εισέπραξε, πόσες ανακλήσεις αδειών ή σφραγίσματα καταστημάτων που λειτουργούσαν χωρίς άδεια πραγματοποίησε. Η σιωπή τους φανερώνει το περιεχόμενο της απάντησης που θα έδιναν αν απαντούσαν. Δεν είπε τίποτα γιατί μέχρι τώρα δεν παραλαμβάνει τα έργα των πεζοδρομήσεων ή τουλάχιστο δεν κάνει τη διοικητική παραλαβή τους σε χρήση ώστε να μπορεί να τους διαχειρίζεται νόμιμα, βάσει και της σχετικής απόφασης του Δ.Σ.

Η στάση της δημοτικής αρχής μέχρι σήμερα στο θέμα, πέραν των άλλων ευθυνών της απέναντι στους δημότες αλλά και στη νομιμότητα, δημιουργεί κι ένα καθεστώς νόθευσης των κανόνων υγιούς ανταγωνισμού. Αυτό συμβαίνει με το να ανέχεται να λειτουργούν κάποια καταστήματα χωρίς τις απαιτούμενες άδειες -άρα με ελλιπείς χώρους και χωρίς να πληρώνουν τίποτα στο Δήμο για κατάληψη δημόσιου χώρου. Έτσι, αυτά τα καταστήματα ανταγωνίζονται ανισότιμα κάποια άλλα που έχουν επενδύσει πολλαπλάσια χρήματα σε κατασκευές και πληρώνουν αρκετά ποσά ετήσια στο Δήμο. Έτσι κάποιοι κερδοσκοπούν ασύστολα κι ανεξέλεγκτα και κάποιοι άλλοι αγωνίζονται να επιβιώσουν.

Για τα παραπάνω τι φταίει, τι λείπει; ΛΕΙΠΕΙ Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΧΩΡΟΥ ΥΠΕΡ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΗ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΕΖΩΝ. ΓΙ΄ ΑΥΤΟ ΚΑΙ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΡΧΗ Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΒΟΥΛΗΣΗ ΝΑ ΒΑΛΕΙ ΤΑΞΗ. Αλλιώς, πρέπει να αποδεχθεί κανείς τις φήμες περί διαπλοκής της. Όταν λείπει η βούληση πολλά συμβαίνουν για να διαχέονται οι ευθύνες και να παραπέμπεται το θέμα στις ελληνικές καλένδες.

Γ. ΤΙ ΔΙΑΠΙΣΤΩΝΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΕΡΕΥΝΩΝΤΑΣ ΤΟ ΘΕΜΑ ΣΕ ΒΑΘΟΣ

• Δεν υπολείπεται η νομοθεσία και οι κανονιστικές πράξεις. Πέραν των διατάξεων υγειονομικού περιεχομένου, του Κώδικα Δήμων Κοινοτήτων, του πλαισίου λειτουργίας και αρμοδιοτήτων των υπηρεσιών αστυνόμευσης (δημοσίων και δημοτικών), των διατάξεων περί δημοσίων έργων και δημοσίων χώρων, υπάρχει κι ένας σύγχρονος και σαφέστατος Κανονισμός Οδών και Πεζοδρόμων ψηφισμένος το 2004 από το Δημοτικό Συμβούλιο (απόφαση 868/22-11-2004).

• Δεν στερούμαστε αρμοδίων δημοτικών υπηρεσιών εντεταλμένων να αδειοδοτούν και να ελέγχουν τη λειτουργία των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος. Αρκεί να διαβάσει κανείς τον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας του Δ. Ηρακλείου. Αλλά δεν στερούμαστε και πολιτικών προσώπων και οργάνων αρμοδίων και υπευθύνων στον τομέα αυτό (Δήμαρχος, Αντιδήμαρχοι, Δημαρχιακή Επιτροπή κ.ά).

• Δεν είναι ανεπαρκές το ιδιωτικό ενδιαφέρον στον τομέα αναψυχής, το αντίθετο μάλιστα. Είναι ένας τομέας που ανθεί στην πόλη μας σε βαθμό που πολλοί επισκέπτες να διατυπώνουν την απορία «καλά, εσείς εδώ πότε δουλεύετε;». Και δεν πιστεύουμε πως οι επιχειρηματίες δεν θέλουν να λειτουργούν νόμιμα, με όλες τις σχετικές αδειοδοτήσεις, να συνυπάρχουν με ίσους όρους κι όχι να ανταγωνίζονται αθέμιτα. Φαίνεται όμως πως τέτοιες συνθήκες και όροι δεν εξασφαλίζονται από πλευράς Πολιτείας και Δήμου. Η μεγάλη «ζήτηση», οι τεράστιοι τζίροι αλλά και τα έξοδα τους εξωθούν συνήθως σε καταστρατηγήσεις και υπερβολές που αν δεν υπάρχει πολιτική βούληση ελέγχου και παρέμβασης γίνονται από ένα σημείο και μετά ανεξέλεγκτες.

Δ. ΤΙ ΠΑΡΑΤΗΡΕΙΤΑΙ ΛΟΙΠΟΝ;

• Πολυδιάχυση αρμοδιοτήτων κι ευθυνών στις δημοτικές υπηρεσίες. Για παράδειγμα το Τμήμα έκδοσης αδειών της δημοτικής αστυνομίας χορηγεί τις άδειες λειτουργίας. ¶λλο τμήμα, το Τμήμα ελέγχου καταστημάτων και κοινόχρηστων χώρων, είναι υπεύθυνο για τους ελέγχους. Αρμόδιος πολιτικά για να επιβάλλει πρόστιμα ή ποινές δεν είναι ο πολιτικός προϊστάμενος της δημοτικής αστυνομίας αλλά ο Αντιδήμαρχος οικονομικών. Μαζί μ΄ αυτούς εμπλέκονται το τμήμα υπαίθριων χώρων της Δ/νσης Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου, η Δ/νση Πολεοδομίας, η Δ/νση Προσόδων.

• Αναβλητικότητα στη λήψη σοβαρών αποφάσεων και κλίμα ανοχής. Αυτό επιβεβαιώθηκε πρόσφατα με την απόσυρση του θέματος από τη Δημαρχιακή Επιτροπή. Η έλλειψη όμως σταθερής κι αταλάντευτης γραμμής πλεύσης εκλαμβάνεται από ορισμένους ως αδυναμία και τότε εκτροχιάζονται στις αυθαιρεσίες τους. Ακόμα, η διόγκωση του προβλήματος -λόγω της έλλειψης αποφασιστικής παρέμβασης του Δήμου- δυσκολεύει και κάνει πιο περίπλοκη τη συνολική αντιμετώπισή του μετά.

• Αποσπασματικότητα στις παρεμβάσεις. Με τέτοια πολυδιάχυση αρμοδιοτήτων κι ευθυνών δεν γίνονται συνεχείς έλεγχοι και δεν υπάρχουν αποκλειστικά υπεύθυνοι. Ακούσαμε ακόμα και το επιχείρημα πως για να παρέμβει η δημοτική αστυνομία και ο Δήμος συνολικά πρέπει να προϋπάρχει έκθεση-καταγγελία της Δ/νσης Υγιεινής. Δηλαδή αμφισβητήθηκε ακόμα και η αποκλειστική αρμοδιότητα κι ευθύνη των δημοτικών υπηρεσιών στον αυτεπάγγελτο έλεγχο των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος. Παρατηρείται ακόμα μια τεράστια ολιγωρία στην αντιμετώπιση των παρανομιών και η ανοχή του Δήμου γίνεται τελικά συνενοχή.

• Αποφυγή ανάληψης της ευθύνης των Τεχνικών Υπηρεσιών να παραλαμβάνουν έγκαιρα τα έργα ώστε μετά να διαχειρίζεται υπεύθυνα ο Δήμος το δημόσιο χώρο. Η ευθύνη αυτή βαραίνει φυσικά τους πολιτικούς προϊσταμένους. Έχει επικρατήσει η αντίληψη να μένει εσαεί υπεύθυνος ο εργολάβος κατασκευής του κάθε έργου για ότι ήθελε συμβεί. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα αποφυγής από πλευράς Δήμου της υποχρέωσης αποζημίωσης δημοτών που λόγω κακοτεχνιών δρόμων και πεζοδρομίων υπέστησαν ζημιά στην υγεία τους. Τότε ο Δήμος ψάχνει τον εργολάβο, επικαλείται πως το έργο δεν έχει παραληφθεί, πως κακοτεχνία δεν έχει καταγγελθεί και οτιδήποτε άλλο προκειμένου να αποφύγει την ευθύνη. Αυτή όμως δεν είναι υπεύθυνη στάση Δήμου και φυσικά έτσι δεν είναι δυνατό να γίνει σωστή και ορθολογική χρήση του δημόσιου χώρου με αποκλειστική ευθύνη του Δήμου.

Θα μπορούσαμε ν΄ αναφέρουμε κι άλλα συμπτώματα και παθογένειες. Πιστεύουμε όμως πως τα παραπάνω αρκούν για να αναδείξουν την κατεύθυνση στην οποία πρέπει να στραφεί η Δημοτική Αρχή για να πάρει τα αναγκαία μέτρα και αποφάσεις, με την προϋπόθεση βέβαια πως θα επιδείξει την πολιτική βούληση που μέχρι σήμερα δεν είχε.

Ε. ΒΑΣΙΚΕΣ ΘΕΩΡΗΣΕΙΣ ΜΑΣ

Θεωρούμε:

• Πρωταρχικό πως δεν είναι δυνατό να συνεχιστεί το σημερινό απαράδεκτο καθεστώς

• Πως επειγόντως η δημοτική αρχή πρέπει να αναθεωρήσει την πολιτική της στο θέμα διαχείρισης του δημόσιου χώρου αναγνωρίζοντας πως αυτός πρέπει να είναι πρωτίστως ελεύθερος για χρήση των δημοτών και ιδίως των πεζών

• Αναγκαία την ύπαρξη και λειτουργία των καταστημάτων αναψυχής

• Πως οι εμπλεκόμενοι (Δήμος κι επιχειρηματίες) έχουν συμφέρον και μπορούν να επιδείξουν τη διάθεση να λειτουργήσουν νόμιμα κι αρμονικά

• Πως η διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος και του κοινωνικού οφέλους -με τη σωστή διαχείριση του δημόσιου χώρου- δεν αντιστρατεύεται αναγκαστικά το ιδιωτικό συμφέρον.

ΣΤ. ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΜΑΣ ΓΙΑ ΛΗΨΗ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ

Η προσπάθεια να εφαρμοστεί η νομιμότητα στο χώρο των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, να μπει μια τάξη στο δημόσιο χώρο και να σταματήσει οριστικά η ανεξέλεγκτη καταπάτηση των πεζοδρόμων προϋποθέτει :

• Αναγνώριση από πλευράς Δήμου του δημόσιου χώρου ως βασικού αγαθού του δημότη, του πεζού, των ΑμΕΑ

• Αλλαγή της μέχρι σήμερα πολιτικής διαχείρισής του με βάση την παραπάνω αρχή

• Πολιτική βούληση ν΄ αντιμετωπιστούν οι καταστρατηγήσεις που παρατηρούνται

• Δέσμη συνδυασμένων μέτρων - αποφάσεων και

• Αποφασιστικότητα εφαρμογής τους και σταθερή – αταλάντευτη γραμμή πλεύσης.

Όλα αυτά παραμένουν ζητούμενα για τη Δημοτική Αρχή. Αυτό τουλάχιστο μαρτυρά η μέχρι σήμερα θητεία της. Τώρα ισχυρίζεται πως τα απέκτησε. Ο χρόνος θα επιβεβαιώσει ή θα διαψεύσει. Θα περιμένουμε τις αποδείξεις. Όμως, επειδή οι εξαγγελίες της δεν συνοδεύονται μέχρι τώρα από συγκεκριμένα μέτρα που θα πείθουν για την αξιοπιστία της αλλά και θα οδηγούν στην αντιμετώπιση του προβλήματος, φοβόμαστε -κι εκτιμούμε πως θα δικαιωθούμε- πως δόθηκε άλλη μια παράταση διαιώνισης του σημερινού απαράδεκτου καθεστώτος. Θέλοντας να συμβάλλουμε στη ριζική αντιμετώπιση του προβλήματος καταθέτουμε ομαδοποιημένα τις προτάσεις μας.

1. ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΚΑΙ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΩΝ

Με δεδομένο πως ο Δήμος είναι αποκλειστικά υπεύθυνος για τη νόμιμη λειτουργία των καταστημάτων και τη σωστή διαχείριση του δημόσιου χώρου πρέπει να συγκεντρώσει την αρμοδιότητα χορήγησης των αδειών λειτουργίας κι ελέγχου της τήρησης των όρων τους σε ένα και μοναδικό τμήμα. Στο Τμήμα χορήγησης αδειών κι ελέγχου καταστημάτων και δημοσίων χώρων της Δημοτικής Αστυνομίας (ενοποιώντας τα δύο τμήματα). Τμήμα σοβαρά στελεχωμένο, μοναδικά υπεύθυνο και υπόλογο. Ο πολιτικός προϊστάμενος της Δημοτικής Αστυνομίας να είναι ο υπεύθυνος για τη σωστή λειτουργία του, για την επιβολή μέτρων σε περίπτωση παρανομιών δια των αρμοδίων οργάνων, όπως προβλέπεται στον Κώδικα Δήμων – Κοινοτήτων (Δήμαρχος, Δημαρχιακή Επιτροπή). Η οικονομική υπηρεσία είναι υπεύθυνη μόνο για την είσπραξη των τελών και των τυχόν προστίμων.

2. ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΔΕΙΟΔΟΤΗΣΕΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ

Η άδεια λειτουργίας των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος υπογράφεται από τον Δήμαρχο. Η προέγκριση όμως δίνεται από τη Δημαρχιακή Επιτροπή. Χωρίς να ανατρέπονται οι διατάξεις του Κώδικα, προτείναμε στη Δημαρχιακή Επιτροπή, πριν την υπογραφή της άδειας από τον Δήμαρχο, να γνωμοδοτεί η Δημαρχιακή Επιτροπή. Αυτό εξασφαλίζει μια συνέχεια στη διαδικασία ελέγχου (το ίδιο όργανο επανεξετάζει), προάγει τη συλλογική λειτουργία κι υπευθυνότητα, προφυλάσσει δε και τον Δήμαρχο από κακοτοπιές.

3. ΑΝΑΣΥΝΤΑΞΗ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ ΑΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗΣ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ

Ο υφιστάμενος κανονισμός για την αδειοδότηση των καταστημάτων (απόφαση 281/29-4-1996 Δημοτικού Συμβουλίου) χρήζει ανασύνταξης, στις προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας καταστημάτων και στα περιοριστικά μέτρα που εμπεριέχει. Αυτό έχουμε ήδη προτείνει στη Δημαρχιακή Επιτροπή, που το αποδέχθηκε, αλλά μέχρι τώρα δεν ξεκίνησε η ανασύνταξή του. Όσο προχωρά η μελέτη για το εντός τειχών τμήμα της παλιάς πόλης πρέπει να μελετηθεί και η «χωρητικότητα» σε καταστήματα αναψυχής. Δεν είναι δυνατό να χωροθετούνται άπειρα και όπου δει καταστήματα γιατί η υπερσυγκέντρωσή τους δημιουργεί πολλά προβλήματα, τόσο εκδίωξης της χρήσης κατοικίας από τμήματα της πόλης όσο και προβλήματα επιβίωσης των ίδιων των επιχειρήσεων. Αυτά πρέπει να προβλεφθούν στο νέο Κανονισμό και γι΄ αυτά πρέπει να γνωμοδοτήσει και η Επιστημονική Επιτροπή της παλιάς πόλης.

4. ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ

Θεσπίζεται και τηρείται στο εξής συστηματικός και περιοδικός έλεγχος από το Τμήμα αδειοδοτήσεων κι ελέγχου καταστημάτων και κοινοχρήστων χώρων της Δημοτικής Αστυνομίας όλων των καταστημάτων. Διαπιστώνεται αν διαθέτουν άδεια λειτουργίας, άδεια χρήσης μουσικής, άδεια χρήσης κοινοχρήστου χώρου κι αν τις τηρούν. Ανά τρίμηνο γίνεται έλεγχος σε όλα και παραδίδεται αναλυτική έκθεση στα αρμόδια όργανα του Δήμου. Κάθε παράπτωμα που εντοπίζεται αντιμετωπίζεται άμεσα. Ανά τρίμηνο επίσης το Τμήμα ενημερώνει το Δήμαρχο και τη Δημαρχιακή Επιτροπή για την πορεία έκδοσης αδειών λειτουργίας βάσει των προεγκρίσεων της Δημαρχιακής που έχουν δοθεί.

5. ΚΑΜΙΑ ΑΝΑΒΟΛΗ ΚΑΙ ΚΑΝΕΝΑ ΑΛΛΟΘΙ ΣΤΗ ΛΗΨΗ ΜΕΤΡΩΝ

Η έκταση και η ένταση του προβλήματος δεν μπορούν πια ν΄ αποτελούν άλλοθι αναποφασιστικότητας κι αναβλητικότητας στην αντιμετώπισή του. Η λήψη μέτρων, οι έλεγχοι και οι επιβολές προστίμων και ποινών πρέπει να ξεκινήσουν τώρα και πρέπει να γίνονται ταυτόχρονα. Δεν είναι δυνατό, στο όνομα της ενιαίας αντιμετώπισης και της απόκτησης πλήρους εικόνας του μεγέθους του προβλήματος, να αναβληθούν για άλλη μια φορά τα μέτρα. ΕΝΙΑΙΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΚΑΙ ΑΤΑΛΑΝΤΕΥΤΗ Η ΓΡΑΜΜΗ ΠΛΕΥΣΗΣ ΤΟΥ. Θέλοντας και μη όμως αυτή θ΄ αρχίσει να εφαρμόζεται σταδιακά. Από κάπου κάποτε πρέπει να ξεκινήσει ο Δήμος. Για να μην είναι όμως επιλεκτική η στάση του, σε κάθε έλεγχο ή με κάθε καταγγελία η Δημοτική Αστυνομία θα προχωρά σε έλεγχο όλων των ομοειδών καταστημάτων στην ευρύτερη περιοχή.

6. ΠΑΡΑΛΑΒΗ ΣΕ ΧΡΗΣΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ

¶μεση πρέπει να είναι και η παραλαβή όλων των έργων. Κανένα έργο δε δίνεται σε χρήση των δημοτών αν δεν έχει προηγηθεί η προβλεπόμενη Διοικητική Παραλαβή σε χρήση. Έτσι ο Δήμος γίνεται φερέγγυος στους δημότες πως τους παραδίδει έργα ασφαλή, καθίσταται υπεύθυνος για τη συντήρηση και λειτουργία τους και ταυτόχρονα μπορεί να τα διαχειριστεί, να ελέγχει τη χρήση τους και να τα προφυλάσσει από καταπατήσεις.

7. ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΑ

Υπάρχει το σοβαρό θέμα της διευκόλυνσης του πολίτη και του κάθε επιχειρηματία στην άσκηση των δικών του δικαιωμάτων. Γι΄ αυτό προτείνουμε : Ακριβή τήρηση των διαδικασιών και των χρόνων που προδιαγράφονται στην Κ.Υ.Α 10551 (ΦΕΚ 246 Β΄/26-2-2007) και στις σχετικές Εγκυκλίους 51/29-11-2006 και 26/20-3-2007 του Υπ. Εσωτερικών/Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης. Ισονομία και ισοπολιτεία, άρα ενιαία μέτρα και σταθμά, εξασφάλιση όρων υγιούς ανταγωνισμού. Διασφάλιση των δικαιωμάτων των δημοτών στην ελεύθερη χρήση των κοινόχρηστων χώρων. Προφύλαξη των επιχειρηματιών από κινήσεις υψηλού επιχειρηματικού ρίσκου οριοθετώντας τις υπερκορεσμένες σε καταστήματα περιοχές.

8. ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΕΛΗ - ΤΙΜΕΣ – ΑΚΡΙΒΕΙΑ

Τέλος, όχι από άποψη αξιολόγησης, υπάρχει το πρόβλημα της ακρίβειας. Οι υπέρογκες τιμές των καταστημάτων έχουν κατατάξει την πόλη μας ως την ακριβότερη του είδους. Αυτό, πέραν των άλλων, στερεί από πολλούς δημότες τη δυνατότητα να ευχαριστηθούν τους δημόσιους χώρους που χρησιμοποιούν τα καταστήματα. Έμμεσα πλην σαφώς και ο Δήμος συμβάλλει σ΄ αυτή την ακρίβεια, με τα ψηλά δημοτικά τέλη που έχει καθορίσει στη χρήση κοινοχρήστων χώρων. Η παρεμβατική πολιτική του Δήμου θα έπρεπε να είναι στην κατεύθυνση μείωσης του κόστους των προσφερομένων από τα καταστήματα υπηρεσιών σε συνεργασία μαζί τους.

Οι παραπάνω προτάσεις κινούνται σε συγκεκριμένη κατεύθυνση και προϋποθέτουν την ύπαρξη πολιτικής βούλησης αντιμετώπισης του θέματος. Σίγουρα θα υπάρχουν κι άλλες. Ας δώσουν όμως την αφορμή για ένα προβληματισμό κι ένα συστηματικό διάλογο ώστε να παρθούν επιτέλους αποφάσεις. Σ΄ αυτό προσπαθούμε να συμβάλλουμε.

Οι δημοτικοί σύμβουλοι
Θεόφιλος Τρουλλινός
Νίκος Αλεξάκης

Δημοτική Κίνηση "Ηράκλειο - Ανθρώπινη Πόλη"
ΓΡΑΦΕΙΑ : ΓΙΑΝΝΙΚΟΥ 32-34 ΤΗΛ. 2810.300632 – 2810.300633 FAX : 2810.300634
www.filopolis.gr – e-mail: info@filopolis.gr


.
ecocrete.gr .


ÌΓ ôçí ΓáãΓΓ­Γ©ΓÞ ÷ïñçãßΓʽ ôçò

¸íôáðç & ØçâéΓʽΓÞ ÅðéΓïéíùíßΓʽ
Είσοδος Χρήστη
Ψευδώνυμο

Κωδικός

Ξέχασες τον κωδικό;
Ξεχάσατε τον κωδικό σας?
Δεν έχετε λογαριασμό ακόμα? Δημιουργήστε τώρα!
Έχουμε 191 επισκέπτες σε σύνδεση
Επισκέπτες: 54043536
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ:



ΛΑΦΟΝΗΣΙ S.O.S. Πρωτοβουλία Πολιτών για την Προστασία του Λαφονησιού. Συλλογή υπογραφών!

Cavo Sidero
facebook group!



Φουρόγατος 78 Μαρ-Απρ 08
Φουρόγατος 77 Ιαν-Φεβ 08
Φουρόγατος 76 Νοε-Δεκ 07
Φουρόγατος 75 Σεπ-Οκτ 07
Φουρόγατος 74 Ιουλ-Αύ 07
Φουρόγατος 73 Μάι-Ιούν 07
Φουρόγατος 72 Μαρ-Απρ 07
Φουρόγατος 71 Ιαν-Φεβ 07
Φουρόγατος 70 Νοε-Δεκ 06
Φουρόγατος 69 Σεπ-Οκτ 06
Φουρόγατος 68 Ιουλ-Αυ 06
Φουρόγατος 67 Μαι-Ιουν 06
Φουρόγατος 66 Μαρ-Απρ 06
Φουρόγατος 65 Ιαν-Φεβ 06


Οικολόγιο 5. 20.01.2010

Οικολόγιο 4. 27.03.2009

Οικολόγιο 3. 12.10.2008
Οικολόγιο 2. 25.07.2008
Οικολόγιο 1. 10.06.2008


Φυλλάδιο της Οικολογικής Πρωτοβουλίας Χανίων για τις επιπτώσεις από τα κινητά και τις κεραίες


 
Οι εισηγήσεις της Ημερίδας "Προοπτικές βιώσιμης τοπικής ανάπτυξης και μεγάλες τουριστικές επενδύσεις"  9 Δεκ. 2006 στην 5η Συνάντηση του ΟικοΚρήτη

Κίνηση Πολιτών Μεσσαράς για το Περιβάλλον
Κατεβάστε το ενημερωτικό φυλλάδιο για το Διαμετακομιστικό Σταθμό στον κόλπο της Μεσσαράς (.pdf 425k)

ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ ΤΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΣΤΟΝ ΚΟΛΠΟ ΤΗΣ ΜΕΣΣΑΡΑΣ!
Κατά της εγκατάστασης ενός τεραστίου διαμετακομιστικού σταθμού στον κόλπο της Μεσσαράς στη Νότια Κρήτη!

Η Ημερίδα στη Σητεία (27.2.2006) για τις μεγάλες τουριστικές επενδύσεις στην Ανατολική Κρήτη

 Γήπεδα Γκολφ
• Οι εισηγήσεις της ημερίδας για τα γήπεδα γκολφ
• ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΣΕ ΑΡΧΕΙΟ .doc ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ! (660k)
Γήπεδα Γκολφ: Παραπομπές
Ο Πόλεμος του Γκολφ στην Ιερή Κοιλάδα του Μεξικού

Φράγμα στο φράγμα Αποσελέμη!!!
 
Τα συμπεράσματα της επιστημονικής ημερίδας για το φράγμα στον Αποσελέμη (.doc)
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ - ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ - ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ
Το φράγμα στον Αποσελέμη είναι διάτρητο!

ΠΛΟΗΓΗΣΗ ΣΤΟ ECOCRETE: Στην Κεντρική Σελίδα του ecocrete θα βρεις παραπομπές για τα 60 τελευταία άρθρα. Για να διαβάσεις παλαιότερα άρθρα, πήγαινε στις σελίδες των
οικολογικών ομάδων και στο αρχείο άρθρων όπου μπορείς να τα αναζητήσεις θεματικά. Μπορείς ακόμη να χρησιμοποιήσεις την ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ.
Θα βρεις επίσης πάνω από 700 παραπομπές στη σελίδα ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ


ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ | ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ | ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΩΝ | ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ | ΔΡΑΣΕ ΤΩΡΑ! | ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ | ΒΙΒΛΙΑ-ΤΥΠΟΣ κ.α.
©2001 - 2004, Ecocrete, All Rights Reserved.
WebSite Created and Hosted by metrovista creative media, Heraklion.